- NEW YORK -

Fans van deze site blijven vragen waar de foto's van mijn vakantie in New York blijven, waar ik was in mei 2005. Dus op deze pagina even in het klein per dag enkele van mijn mooiste foto's. Ik had er in totaal 400 gemaakt, wie ze allemaal wil zien moet langskomen. Op dag 1 kwam ik aan, vanaf die dag dus een stukje tekst en 4 fotootjes. Op dag 7 vertrok ik en op dag 8 kwam ik aan op Schiphol; van die 2 dagen heb ik geen foto's gemaakt want mijn digitale camera was vol. En zo'n vliegreis is toch niet heel erg boeiend om vast te leggen op een camera...

Day 1, May 4
Na een vliegreis van 8 uur kwam ik om een uur of 1 aan op JFK Airport. Een half uur later stapte ik de metro uit in hartje Manhattan: op 42nd street was mijn hotel, om het hoekje bij Times Square. Toen ik eindelijk een schone kamer toegewezen kreeg heb ik mijn spullen gedumpt en ben ik Broadway af gaan lopen, richting het zuiden. Naar Downtown Manhattan dus. Hier en daar een winkel bezocht, even bij Ground Zero gekeken en daarna op het zuidelijkste puntje wat gegeten. Het werd langzaam donker en zo rond een uur of 9 ben ik weer richting hotel gegaan want ik was natuurlijk bijna dood van die lange reis en daarna al dat geloop. Indrukwekkend om ineens tussen die gebouwen te lopen.

Day 2, May 5
Op dag 2 begon de vakantie pas echt. Uitgerust ging ik 's morgens vroeg al op pad. Geen enkel mens kan zoveel doen op 1 dag dan Perry Vermeulen, dat bleek maar weer. Het was nog geen 12 uur of ik had al een boottocht gemaakt met tussenstops op Liberty Island (vrijheidsbeeld) en Ellis Island (immigratiemuseum). Daarna heb ik over de Brooklyn Bridge gelopen en op Brooklyn de metro genomen terug naar 42nd street op Manhattan. Even gegeten en daarna New York Public Library en Grand Central Station gezien. 's Avonds naar Chinatown geweest, daar heb ik ook gegeten. De dag besloten met een bioscoopbezoek, Sin City was daar net uit en het was een wereldfilm. Mooie dag gehad.

Day 3, May 6
Ook dag 3 begon weer erg vroeg, ik moest wel vroeg op staan de hele week om alles te kunnen doen wat ik in de planning had. Vandaag begon met een bezoek aan het Empire State Building. Na een half uur wachten stond ik op de hoge uitkijkpost en had ik een schitterend uitzicht over Manhattan. Daarna 3 excursies gedaan. Eerst bij Madison Square Garden, het gebouw met de grote concertzaal en het stadion, thuisbasis van The Knicks (basketbal) en The Rangers (ijshockey). Daarna excursies bij CNN en NBC. Interessant om te zien hoe daar televisie wordt gemaakt.
's Avonds weer rustig aan gedaan, was moe na dat lopen heel de dag, dus heb Amerikaanse televisie gekeken en dat was ook wel weer leuk.

Day 4, May 7
Weer een ontzettend gave dag. Terwijl de halve wereld nog sliep had ik al een excursie bij de Verenigde Naties achter de rug. Erg interessant. Al de beroemde zalen en kunstwerken gezien daar. Daarna in een leeg uurtje snel even Madame Tussauds bezocht, en om een uur of 3 begon de basketbalwedstrijd waar ik een kaartje voor had gekocht. Vrouwenbasketbal, de New York Liberties tegen de Seattle Storms. Erg leuk om mee te maken, erg Amerikaans. Daarna heb ik moeten rennen om op tijd aan boord te gaan van de rondvaartboot voor een schitterende tocht om Manhattan. Langzaam werd het donker en ik heb hele mooie foto's kunnen maken.

Day 5, May 8
Opnieuw een drukke dag, haha ik moest van tevoren een goede planning maken om het allemaal gedaan te krijgen in 1 dag. En ik presteerde het onmogelijke, tussen 10 en 6 heb ik het Central Park gezien, de Central Park Zoo bezocht, en diverse omliggende musea met een bezoek vereerd. Het was zondag, moederdag, dus het was lekker druk in het park. Ik heb veel mooie foto's gemaakt van vreemde New Yorkers, die lopen er genoeg rond. En ik ben dus in musea geweest: het Metropolitan, het Guggenheim, het American Museum of Natural History, het Whitney Museum, en de Frick Collection. Een hoop Vermeers, Van Goghs en Rembrandts gezien, moet je meepikken als je toch in New York bent.

Day 6, May 9
En op deze schitterende laatste dag ben ik met de bus naar Washington geweest. Vijf uur heen, 6 uur daar gelopen en alles gezien, vijf uur terug. Het was echt schitterend weer en het was echt een perfecte dag. Ik had natuurlijk in de bus genoeg gelezen over Washington en daarbij nagedacht over wat ik allemaal wilde zien. Ik begon bij Capitol Hill, met het Capitool en enkele andere regeringsgebouwen zoals het US Supreme Court. Daarna richting Tidal Bassin gelopen en het Washington Monument gezien, het Jefferson Memorial bekeken en natuurlijk ook het Lincoln Memorial. Ook het FD Roosevelt Memorial was mooi, een parkje. De dag daar afgesloten met het Witte Huis en de plek waar Lincoln is vermoord.

Op dag 7 ben ik aan het einde van de middag teruggevlogen, nou ja ik niet persoonlijk. Er waren piloten en zij bestuurden een vliegtuig waarin ik aanwezig was. Door het tijdsverschil was het al ochtend toen ik hier in Nederland aan kwam. Het was echt een hele gave week, en ik wil zo snel mogelijk terug, ook voor langere tijd. Washington bijvoorbeeld, kun je natuurlijk niet echt in 1 middag zien.

Ik daag mensen uit om in 6 dagen net zo veel te zien als mij, haha dat is bijna niet mogelijk. Ten eerste moet je de zelfdiscipline hebben om elke morgen vroeg op te staan en daarnaast moet je mijn looptempo benaderen en dat is ook weer niet voor iedereen weggelegd. Ik kan iedereen aanraden om een keer Manhatten te bezoeken, is weer eens een keer wat anders dan al die badplaatsen in Europa die allemaal op elkaar lijken en waar je op elke straathoek een Nederlandse boerin hoort vragen naar de wisselkoers of waar ze ergens frikandellen hebben.

God wat was het een wereldtijd. Pffffff.